Doradztwo zawodowe – Szkoła Podstawowa im. G. Morcinka w Poczesnej

Wpis Doradztwo zawodowe

Doradca zawodowy: mgr Małgorzata Krawczyk.

Szanowni Państwo,  Udzielam porad/konsultacji, w szczególności w zakresie realizacji zadań, dotyczących orientacji i poradnictwa zawodowego. Zapraszam niezdecydowanych, co do wyboru własnej drogi edukacyjno-zawodowej w godzinach:

  • 8.00 – 11.30 (od wtorku do piątku),
  • 12.00 – 15.00 (poniedziałek)

Nr tel. 34 322-92-01. Serdecznie pozdrawiam Uczniów, Rodziców/Opiekunów, Dyrektorów Szkół, Nauczycieli, Pracowników Niepedagogicznych w ten trudny dla wszystkich czas.

Życzę wzajemnej życzliwości, wyrozumiałości…i powodzenia w realizacji m.in. wyznaczonych celów. Uczniom, kończącym edukację w Szkole Podstawowej, życzę powodzenia na egzaminie.

Dr n. hum. Marzenna Sikora
SOCJOLOG – PEDAGOG

Rola doradcy zawodowego w szkołach nabiera ostatnio  coraz szerszego znaczenia. To on ukierunkowywuje uczniów na podejmowanie właściwych decyzji edukacyjno-zawodowych.
Doradca zawodowy udziela pomocy uczniom nie tylko w zakresie poznawania różnych zawodów. Ma za zadanie umożliwienie samopoznania własnych predyspozycji zawodowych – zainteresowań, uzdolnień, temperamentu, samooceny własnych działań i silnych cech osobowości jak również , co bardzo istotne – poznania przeciwwskazań zdrowotnych do wyboru zawodu i szkoły. Zmiany na rynku pracy, pojawienie się nowych zawodów oraz istniejące bezrobocie wymaga od uczniów umiejętnego planowania własnej kariery zawodowej, dużej mobilności i umiejętności aktywnego poszukiwania pracy.

Pierwszym doradcą dla dziecka jest rodzic. To on towarzyszy swojemu dziecku w każdym dniu jego życia  Dziecięce zabawy są bardzo często pierwszym źródłem informacji o zainteresowaniach dziecka. Rodzic może obserwować swoje dziecko, rozmawiać z nim, przyglądać się temu, w których obszarach, zajęciach ono czuje się jak przysłowiowa „ryba w wodzie”.

Gdy dziecko jest w wieku szkolnym, to rozmowy z dzieckiem na temat przedmiotów szkolnych, zajęć pozalekcyjnych mogą być kopalnią wiedzy o pasjach dziecka

Triada: rodzic – uczeń – szkoła

Pochodzenie społeczne rodziców, ich doświadczenia zawodowe, tradycje zawodowe w rodzinie, wartości preferowane przez rodziców, ich aspiracje życiowe/zawodowe, postawy i nastawienie do rzeczywistości to te czynniki, które niejednokrotnie rzutują na to, co myślą, co mówią i na co decydują się uczniowie.

Rodzina stanowi dla dziecka najważniejszy (przynajmniej do pewnego momentu) punkt odniesienia w rozumieniu świata, także tego związanego z pracą zawodową, wykonywaniem zawodu, czy uczeniem się. To co mówią rodzice, w jaki sposób oceniają zawody, które biorą pod uwagę dzieci, może zdecydowanie odbić się na decyzjach dzieci. To właśnie rodzice w sposób świadomy, bądź nieświadomy, przekazują informacje swoim dzieciom przez pryzmat swojej wiedzy i własnych doświadczeń.

Rola rodziców w wyborze drogi edukacyjno-zawodowej:

  • szukać czegoś, co jest dominujące w życiu dziecka,
  • pomagać dziecku odkrywać i rozwijać jego potencjał,
  • towarzyszyć dziecku w jego decyzjach,
  • zachęcać do zbierania informacji o edukacji i pracy,
  • korzystać z pomocy doradców zawodowych/psychologów,
  • zachęcać dziecko do systematyczności i konsekwencji,
  • dostrzegać i doceniać codzienną naukę i pracę.

Sposoby zbierania informacji o zawodach:

  • spotkania z przedstawicielami zawodów, które interesują wasze dzieci,
  • zgłosić wychowawcy klasy pomysł zorganizowania wycieczki zawodoznawczej do firmy, która zatrudnia osoby wykształcone w interesujących dzieci zawodach,
  • wybrać się do instytucji, które zajmują się gromadzeniem i udostępnianiem zbiorów informacji zawodowej,
  • aproponować dzieciom czytanie czasopism młodzieżowych, w których można znaleźć opisy zawodów. Zwykle są one prenumerowane przez biblioteki,
  • zajrzeć na strony www, na których są zamieszczone informacje o zawodach,
  • odwiedzać strony www szkół ponadgimnazjalnych,
  • zachęcić dzieci, by rozmawiały z rodziną, znajomymi o zawodach, które oni wykonują,
  • brać udział w Targach Edukacyjnych, Targach Pracy,
  • uczestniczyć z dziećmi w drzwiach otwartych szkół, akcjach promocyjnych szkół ponadgimnazjalnych,
  • sięgać do informatorów szkolnych, broszur i ulotek,
  • korzystać z mediów, w których są filmy, reportaże związane tematycznie z zawodami,
  • wykorzystywać tzw. „pocztę pantoflową”.

Do głównych zadań doradcy zawodowego w szkole należy:

  • gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych,
  • wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji,
  • udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom,
  • prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej,
  • koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę,
  • wspieranie w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych,
  • udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami,
  • współpraca z radą pedagogiczną w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu, doradztwa zawodowego oraz innymi instytucjami (np. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, urzędami pracy, Centrami Informacji i Planowania Kariery itp.).

Formy pracy doradczej adresowane do uczniów:

  • badanie (diagnoza) zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone w szkole (wywiad, kwestionariusz ankiety),
  • zajęcia warsztatowe (grupowe) służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej,umożliwiające poznanie siebie i swoich predyspozycji zawodowych,
  • warsztaty doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania w grupie, rozwijające umiejętności autoprezentacji i rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcami, radzenie sobie ze stresem,
  • zajęcia uczące umiejętności redagowania dokumentów aplikacyjnych (CV, list motywacyjny) oraz przygotowania do tego, jak zostać przedsiębiorcą,
  • udostępnianie informacji o zawodach, o szkołach ponadgimnazjalnych i wyższych, rynku pracy (lokalnym, krajowym, w UE), możliwościach kształcenia i zatrudnienia, obowiązującym prawie pracy,
  • spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
  • organizowanie dni otwartych (prezentacja i promocja),
  • organizowanie konkursów w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery,
  • działanie uczniowskiego wolontariatu,
  • udzielanie indywidualnych porad uczniom w podjęciu decyzji edukacyjnej i zawodowej, mających problemy zdrowotne lub osobiste,
  • udzielnie porad uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • organizowanie wycieczek na targi edukacyjne, do zakładów pracy, szkół ponadgimnazjalnych, biur karier, wyjazdów integracyjnych itp.

 

Kontakt

Szkoła Podstawowa im. Gustawa Morcinka
ul. Szkolna 2
42-262 Kolonia Poczesna
IDS 000272891
NIP 573-24-79-453

Tel.: 34 360-80-04
E-mail: sppoczesna@poczta.onet.pl
sekretariat@sp.poczesna.edu.pl

Rachunek bankowy Rady Rodziców:
72 8260 0006 2000 0006 3366 0001

Rachunek bankowy Stołówki Szkolnej:
80 8260 0006 2001 0006 4422 0003

BIP: http://www.sppoczesna.szkolnybip.pl
Facebook: https://www.facebook.com/SPPoczesna