Doradca zawodowy: mgr Ewa Urbańska
Zachęcam do zapoznania się z informatorami o szkolnictwie ponadpodstawowym w Częstochowie i w regionie częstochowskim oraz z informacjami o progach punktowych uczniów ubiegających się o przyjęcie do danej szkoły przygotowanych przez Centrum Informacji Zawodowej w Częstochowie.
Doradca zawodowy
Ewa Urbańska
- Informator o kierunkach kształcenia planowanych w szkołach ponadpodstawowych w Częstochowie w roku szkolnym 2022/2023 (PDF)
- Informator o kierunkach kształcenia planowanych w szkołach ponadpodstawowych w regionie częstochowskim w roku szkolnym 2022/2023 (PDF)
- Informator o szkołach specjalnych w Częstochowie w roku szkolnym 2021-2022 (PDF)
- Limity punktów kwalifikujących do przyjęcia w wybranych szkołach w Częstochowie (PDF)
- Stan zdrowia a wybór zawodu (PDF)
- Informatory i limity punktowe: https://zppp.ids.czest.pl/ciz/
- wyszukiwarka o szkołach: https://www.womczest.edu.pl/wybieram-szkole/
- zapotrzebowanie na zawody: https://barometrzawodow.pl/
- informacje o zawodach: https://mapakarier.org/
Rola doradcy zawodowego w szkołach nabiera ostatnio coraz szerszego znaczenia. To on ukierunkowywuje uczniów na podejmowanie właściwych decyzji edukacyjno-zawodowych.
Doradca zawodowy udziela pomocy uczniom nie tylko w zakresie poznawania różnych zawodów. Ma za zadanie umożliwienie samopoznania własnych predyspozycji zawodowych – zainteresowań, uzdolnień, temperamentu, samooceny własnych działań i silnych cech osobowości jak również , co bardzo istotne – poznania przeciwwskazań zdrowotnych do wyboru zawodu i szkoły. Zmiany na rynku pracy, pojawienie się nowych zawodów oraz istniejące bezrobocie wymaga od uczniów umiejętnego planowania własnej kariery zawodowej, dużej mobilności i umiejętności aktywnego poszukiwania pracy.
Pierwszym doradcą dla dziecka jest rodzic. To on towarzyszy swojemu dziecku w każdym dniu jego życia Dziecięce zabawy są bardzo często pierwszym źródłem informacji o zainteresowaniach dziecka. Rodzic może obserwować swoje dziecko, rozmawiać z nim, przyglądać się temu, w których obszarach, zajęciach ono czuje się jak przysłowiowa „ryba w wodzie”.
Gdy dziecko jest w wieku szkolnym, to rozmowy z dzieckiem na temat przedmiotów szkolnych, zajęć pozalekcyjnych mogą być kopalnią wiedzy o pasjach dziecka
Triada: rodzic – uczeń – szkoła
Pochodzenie społeczne rodziców, ich doświadczenia zawodowe, tradycje zawodowe w rodzinie, wartości preferowane przez rodziców, ich aspiracje życiowe/zawodowe, postawy i nastawienie do rzeczywistości to te czynniki, które niejednokrotnie rzutują na to, co myślą, co mówią i na co decydują się uczniowie.
Rodzina stanowi dla dziecka najważniejszy (przynajmniej do pewnego momentu) punkt odniesienia w rozumieniu świata, także tego związanego z pracą zawodową, wykonywaniem zawodu, czy uczeniem się. To co mówią rodzice, w jaki sposób oceniają zawody, które biorą pod uwagę dzieci, może zdecydowanie odbić się na decyzjach dzieci. To właśnie rodzice w sposób świadomy, bądź nieświadomy, przekazują informacje swoim dzieciom przez pryzmat swojej wiedzy i własnych doświadczeń.
Rola rodziców w wyborze drogi edukacyjno-zawodowej:
- szukać czegoś, co jest dominujące w życiu dziecka,
- pomagać dziecku odkrywać i rozwijać jego potencjał,
- towarzyszyć dziecku w jego decyzjach,
- zachęcać do zbierania informacji o edukacji i pracy,
- korzystać z pomocy doradców zawodowych/psychologów,
- zachęcać dziecko do systematyczności i konsekwencji,
- dostrzegać i doceniać codzienną naukę i pracę.
Sposoby zbierania informacji o zawodach:
- spotkania z przedstawicielami zawodów, które interesują wasze dzieci,
- zgłosić wychowawcy klasy pomysł zorganizowania wycieczki zawodoznawczej do firmy, która zatrudnia osoby wykształcone w interesujących dzieci zawodach,
- wybrać się do instytucji, które zajmują się gromadzeniem i udostępnianiem zbiorów informacji zawodowej,
- aproponować dzieciom czytanie czasopism młodzieżowych, w których można znaleźć opisy zawodów. Zwykle są one prenumerowane przez biblioteki,
- zajrzeć na strony www, na których są zamieszczone informacje o zawodach,
- odwiedzać strony www szkół ponadgimnazjalnych,
- zachęcić dzieci, by rozmawiały z rodziną, znajomymi o zawodach, które oni wykonują,
- brać udział w Targach Edukacyjnych, Targach Pracy,
- uczestniczyć z dziećmi w drzwiach otwartych szkół, akcjach promocyjnych szkół ponadgimnazjalnych,
- sięgać do informatorów szkolnych, broszur i ulotek,
- korzystać z mediów, w których są filmy, reportaże związane tematycznie z zawodami,
- wykorzystywać tzw. „pocztę pantoflową”.
Do głównych zadań doradcy zawodowego w szkole należy:
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych,
- wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji,
- udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom,
- prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej,
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę,
- wspieranie w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych,
- udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami,
- współpraca z radą pedagogiczną w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu, doradztwa zawodowego oraz innymi instytucjami (np. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, urzędami pracy, Centrami Informacji i Planowania Kariery itp.).
Formy pracy doradczej adresowane do uczniów:
- badanie (diagnoza) zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone w szkole (wywiad, kwestionariusz ankiety),
- zajęcia warsztatowe (grupowe) służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej,umożliwiające poznanie siebie i swoich predyspozycji zawodowych,
- warsztaty doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania w grupie, rozwijające umiejętności autoprezentacji i rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcami, radzenie sobie ze stresem,
- zajęcia uczące umiejętności redagowania dokumentów aplikacyjnych (CV, list motywacyjny) oraz przygotowania do tego, jak zostać przedsiębiorcą,
- udostępnianie informacji o zawodach, o szkołach ponadgimnazjalnych i wyższych, rynku pracy (lokalnym, krajowym, w UE), możliwościach kształcenia i zatrudnienia, obowiązującym prawie pracy,
- spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
- organizowanie dni otwartych (prezentacja i promocja),
- organizowanie konkursów w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery,
- działanie uczniowskiego wolontariatu,
- udzielanie indywidualnych porad uczniom w podjęciu decyzji edukacyjnej i zawodowej, mających problemy zdrowotne lub osobiste,
- udzielnie porad uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- organizowanie wycieczek na targi edukacyjne, do zakładów pracy, szkół ponadgimnazjalnych, biur karier, wyjazdów integracyjnych itp.