Szkoła Podstawowa im. Gustawa Morcinka w Poczesnej
Start Projekty edukacyjne
Projekty edukacyjne

Rok szkolny 2016-2017

 

Szkolny projekt edukacyjno - wychowawcy „PODRÓŻE PO LITERATURZE”

Od 2 do 16 grudnia 2016 roku realizowaliśmy w klasach IV-VI projekt edukacyjno - wychowawczy „Podróże po literaturze”. Celem projektu było zachęcanie uczniów do czytania oraz sięgania po literaturę piękną i popularnonaukową, a także doskonalenie umiejętności językowych, rozwijanie zainteresowań literackich.
Podczas lekcji języka polskiego rozmawialiśmy o ulubionych książkach, głośno czytaliśmy fragmenty wybranych książek z literatury młodzieżowej.
Na zajęciach z wychowawcami – tworzyliśmy plakaty prezentujące życie i twórczość autorów książek dla dzieci i młodzieży oraz układaliśmy hasła, wierszyki i rymowanki na temat czytania. Wzięliśmy udział w lekcjach bibliotecznych w Gminnej Bibliotece Publicznej w Poczesnej. W bibliotece szkolnej mogliśmy obejrzeć wystawę komiksów oraz uczestniczyć w błyskawicznych konkursach bibliotecznych „Liczenie sów” i „Książki z imionami w tytule”. Braliśmy także udział w konkursie wiedzy o książkach oraz w konkursie plastycznym „Kolorowa gra planszowa”.
Członkowie koła redakcyjno – polonistycznego przygotowali wydanie specjalne gazetki szkolnej „Czarno na białym”. Można w nim znaleźć między innymi najciekawsze hasła, rymowanki i wierszyki poświęcone czytaniu, artykuł o polskich laureatach literackiej Nagrody Nobla, quiz na temat czytania czy krzyżówkę. Podczas apelu 16 grudnia wręczone zostały nagrody zwycięzcom konkursów czytelniczych. Później obejrzeliśmy prezentację multimedialną „Ciekawostki o książce” i wzięliśmy udział w quizie na temat książek.


Rok szkolny 2015-2016

 

Szkolny projekt edukacyjno - wychowawcy „MYŚLĘ, WIĘC JESTEM”

W dniu 1 lutego 2016 roku odbyło się podsumowanie projektu „Myślę , więc jestem” Projekt realizowany był na przełomie grudnia i listopada na lekcjach: przyrody, matematyki, informatyki, plastyki i lekcjach wychowawczych.
Uczniowie uczestniczący w projekcie podejmowali wspólne działania dzięki którym, mieli szansę rozwijać zainteresowania matematyczno-przyrodnicze, informatyczne i plastyczne. Kształtować przede wszystkim, umiejętności logicznego myślenia. Pogłębiać wiedzę o otaczającym świecie i poszerzać wiadomości zdobyte na lekcjach.
Celem całego przedsięwzięcia było także, pokazanie uczniom rangi przedmiotów, które uważane są za trudne, ale bez których, nie byłoby możliwe funkcjonowanie współczesnego świata. Zgodnie z zaplanowanymi działaniami zajęliśmy się na matematyce „Łamaniem głów”, czyli rozwiązywaniem zadań, które nie tylko sprawdzały nasze umiejętności rachunkowe, ale przede wszystkim wymagały od nas logicznego myślenia i sprytu. Pozornie trudne zadania okazywały się proste do rozwiązania.

Na zajęciach podzieleni byliśmy na 4-5 grup. Każda grupa otrzymała zestaw zadań. Za każde poprawnie rozwiązane zadanie, otrzymywaliśmy punkty. Rywalizacja była bardzo zacięta. Zwycięzcy otrzymali oceny celujące z matematyki za poprawnie rozwiązane zestawy zadań.
Na lekcjach przyrody omawialiśmy wynalazki, które naszym zdaniem zmieniły świat i odegrały znaczącą rolę w dziejach ludzkości.
Każdy uczeń miał wybrać jeden wynalazek i omówić jego znaczenie i wpływ na życie człowieka. Na 106 osób biorących udział w projekcie, wybrano i omówiono 65 wynalazków. Za najważniejsze uznano wynalezienie: penicyliny, promieni Rentgena, znieczulenia ,telefonu, komputera, kodu kreskowego, prądu, żarówki, satelity, papieru, samochodu, karty płatniczej, roweru, druku i samolotu.
Uczniowie za prezentacje i uzasadnienie wyboru otrzymali z przyrody oceny bardzo dobre i celujące.
Klasy IV i V w ramach projektu uczestniczyły w wystawie klimatycznej „Bądź Eko” Miały tam okazję zapoznać się ze skutkami globalnego ocieplenia i znaczącego wpływu na to zjawisko zachowania człowieka. Jesteśmy i będziemy częścią naszej planety pod warunkiem, że będziemy o nią dbać, gdyż od nas zależy jej przyszłość.
Spotkane tam postacie Eko Centryka i Egon Centryka pokazały nam jak dzisiejsze społeczeństwo zachowuje się wobec naszej planety.

Egon Centryk
To taki stworek, który jest źródłem kłopotów i którego każdy z nas w sobie nosi. Nie, nie jest zły, tylko kompletnie go nie interesuje, czy to, co robi, ma jakieś skutki dla naszej planety. Często po prostu czegoś nie wie. Postaraj się go wykryć u siebie, u znajomych, w szkole. Gdy jesteś w domu, podróżujesz, rozglądaj się czy go tam czasem nie ma.
Eko Eentryk
To taki stworek, który rozumie, że Ziemia to nasz wspólny dom i wspólny problem. I tylko razem możemy osiągnąć sukces i uratować naszą planetę. Wystarczy wprowadzić malutkie zmiany w naszym zachowaniu i …. Być Eko Centrykiem.
A więC:

Oszczędzaj światło.

Oszczędzaj wodę.

Segreguj odpady.

Używaj toreb wielokrotnego użycia.

Wybieraj produkty z Twojej okolicy.

Jedz sezonowe warzywa i owoce.

Nie marnuj jedzenia.
Bądź Eko. Pamiętaj, Przyszłość Ziemi zależy, także od Ciebie!
I do Ciebie należy decyzja: czy chcesz być Egon Centrykiem czy Eko Centrykiem.
Włącz Mózg i myśl o swojej przyszłości.
W związku z realizacją projektu ukazało się specjalne wydanie gazetki „Czarno na białym”. Opiekun koła pani Anna Markowska i uczennice z koła redakcyjnego zaprezentowały efekty naszej pracy.
Na lekcjach wychowawczych, uczniowie w grupach, samodzielnie układali krzyżówki matematyczno – przyrodnicze. Rozrysowywali je na dużym papierze, a następnie wymieniali się nimi i je rozwiązywali.
Na lekcjach informatyki w klasach VI ogłoszono konkurs na prezentację multimedialną „Matematyka wokół nas. Pomysłów i sposobów na pokazanie matematyki w naszym życiu codziennym było bardzo wiele.
Jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:
I miejsce – Julia Nocoń kl. VI B
II miejsce – Nicola Kleszcz kl. VI A, Basia Hollek kl. VI B
III miejsce – Łukasz Kościelniak kl. VI A , Michał Grochowina kl. VI B
Wyróżnienie – Dagmara Dziubińska kl. VI A , Bartosz Kisiel kl. VI A,

Klasy V i VI wzięły udział w konkursie informatycznym „Bóbr”. Najlepszym w naszej szkole okazał się uczeń klasy V A Antonii Górecki.
Uczniowie klas IV – VI wzięli udział w Ogólnopolskim Konkursie Wiedzy o Zdrowiu Medites.
Uczennice:
Julia Wasilewska kl. VB, Julia Dzięba kl. VI A i Amelia Balcerek kl. VI B zajęły w tym konkursie VI, IX i XI miejsce i otrzymały wyróżnienia.
Pozostali uczestnicy otrzymali dyplomy za udział w konkursie.
Jakub Wójcik kl. V B,  Alicja Tomala kl. VI B, Antoni Górecki kl. V A, Leszek Molenda kl. V B,  Roksana Pęczek kl. IV A,  Amelia Radosz kl. IV A,  Filip Gonera kl. V B, Barbara Hollek kl. VI B , Julia Ujma kl. V B, Szymon Zwolski kl. V A.
W ramach projektu zorganizowany był konkurs plastyczny „Kompozycja z figur geometrycznych. Wspaniałych pomysłów nie brakowało. Jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia.
I miejsce Julia Nocoń kl. VI B , Igor Kołodziejczyk kl. V B
II miejsce Manuela Chmielewska kl. IV B, Aleksandra Szadkowska kl. IV B
III miejsce Roksana Pęczek kl. IV A , Bartosz Ociepa kl. IV B
Wyróżnienia : Leszek Molenda kl. V B , Emilia Żaczek kl. V B Dagmara Dziubińska kl. VI A.
Klasy VI w ramach projektu uczestniczyły w warsztatach naukowych i artystycznych W Multicentrum „Zodiak” na temat „Węgiel ,wiatr a może Słońce. Różne źródła energii” i „Impresjonizm w sztuce”. Uczniowie w trakcie warsztatów poznawali odnawialne i nieodnawialne źródła energii. Rozwiązywali quizy, układali puzzle i obserwowali doświadczenia. Próbowali również naśladować wielkich mistrzów impresjonizmu przy użyciu specjalnego programu komputerowego. Okazało się jednak , że nie jest to proste zadanie.
I wymaga sporo pracy, wysiłku i logicznego myślenia.
W działania nad projektem włączyli się również uczniowie z koła teatralnego i pod opieką pani Magdaleny Wąsińskiej przygotowali spektakl „ Jaś i Małgosia w krainie liczb”.
Na zakończenie podsumowania projektu odbył się konkurs matematyczny. Uczniowie mieli za zadanie rozwiązać kilka zadań. Jury po sprawdzeniu prac wylosowało zwycięzcę - uczennicę klasy V B Natalię Niesmaczną.

 

.                            Opracowały : Agnieszka Bożek, Maria Kosińska

 Rok szkolny 2014-2015

Szkolny projekt edukacyjno - wychowawcy „AGRESJI STOP”

W ramach realizacji szkolnego programu profilaktyki został opracowany szkolny projekt wychowawczy dla klas IV – VI „Agresji stop”. Działania przygotowane  dla uczniów były realizowane od końca marca 2015r. do 11 maja, w którym to dniu przeprowadzono podsumowanie projektu. Autorem projektu był pedagog szkolny Małgorzata Krawczyk a koordynatorami wychowawcy klas oraz nauczyciele plastyki informatyki i opiekun koła redakcyjnego.
Projekt zawierał następujące działania:
ankietowanie uczniów klas I-VI ankieta dotyczy samopoczucia uczniów w szkole „Ja i moja szkoła”,
przeprowadzenie zajęć edukacyjnych poświęconych tematowi przemocy rówieśniczej w klasy IV-VI przez wychowawców według scenariuszy przygotowanych przez p. Małgorzatę Krawczyk IV-VI,
prelekcja przygotowana przez przedstawicieli KP w Poczesnej dla uczniów kl. VI na temat: Skutki prawne związane ze stosowaniem przemocy,
zajęcia warsztatowe przygotowane przez pedagog PPP-P w Częstochowie dla uczniów kl.V „Jak współpracować w grupie aby nie dochodziło do konfliktów?”,
przygotowanie przez uczniów członków koła redakcyjnego  strony do gazetki szkolnej "Czarno na białym”-  wiersze i opowiadania o przemocy z jaką spotykają się uczniowie oraz materiały poruszający temat agresji wśród dzieci opatrzone komentarzem pedagoga szkolnego,
przygotowanie techniką komputerową  przez członków koła informatycznego ulotek propagujących życie bez przemocy,
przygotowanie spotkania Samorządu Uczniowskiego z dyrektorem szkoły na temat: „Co sądzą dzieci na temat wybryków jakich dopuszczają się ich rówieśnicy w szkole, wykonanie prac plastycznych przez uczniów kl. IV-VI na lekcjach plastyki podejmujących temat: „ Emocje jak je wyrażać kolorem”- wystawa najciekawszych prac.


DZIEŃ BEZ PRZEMOCY
realizowany podczas godziny z wychowawcą 11 maja 2015r:

godzina wychowawcza poświęcona przygotowaniu alfabetu złości i alfabetu dobrych manier,
słuchanie muzyki relaksacyjnej przez radiowęzeł,
przestrzeganie w tym dniu kolorystyki czerwono-zielonej w ubiorze; symbolika kolorów: czerwień- miłość ,zieleń- nadzieja,
przygotowanie scenek dramowych uczących w jaki sposób bez przemocy rozwiązywać sytuacje konfliktowe,
prezentacja artykułów uczniów poświęconych przemocy opublikowanych w gazetce szkolnej „Czarno na białym”,
rozpowszechnienie wśród uczniów ulotek przygotowanych przez SKE poświęconych walce z przemocą.
Ponadto pedagog zorganizował indywidualne spotkanie dla zainteresowanych rodziców z przedstawicielami  PPP-P w Częstochowie poświęcony tematowi: Trudności wychowawcze, pogadanki w formie ulotki dla rodziców kl. I-VI „Agresja u dzieci jak sobie z nią radzic ?” a dla wychowawców spotkanie szkoleniowe na temat: „Trudności wychowawcze jak sobie z nimi radzić”.


Przygotowanie: M. Krawczyk

 

"Nasza mała ojczyzna - poznajemy nasz region"
Nasza mała ojczyzna - poznajemy nasz region -to tytuł projektu edukacyjno- wychowawczego, w czasie którego uczniowie naszej szkoły poznawali walory, historię i tradycje naszego regionu. Projekt realizowaliśmy w ciągu września i listopada tego roku, a podsumowanie odbyło się w Dzień Patrona Szkoły, czyli 12 grudnia. W ramach projektu odbyły się wyjazdy klas do Złotego Potoku, wycieczka klas czwartych do Muzeum Regionalnego w Częstochowie. Na lekcjach wychowawczych uczniowie klas IV - VI wykonanywali plakat na temat naszego regionu. Odbyły się również lekcje w Gminnej Bibliotece Publicznej w Poczesnej na temat dotyczące życia i twórczości Gustawa Morcinka oraz lekcje języka polskiego, w czasie których uczniowie czytali baśnie, legendy i opowiadania G. Morcinka’’.  Na lekcjach muzyki uczniowie poznali śląsie pieśni i tańce. Odbyły się konkursy: konkurs na hasło promujące nasz region, konkurs na prezentację multimedialną pt. ,,Moja mała ojczyzna’’ oraz
konkurs plastyczny pt. ,,Ilustracje do utworów G. Morcinka’’.


„Bezpieczne życie"

W tym roku szkolnym uczniowie klasy IIa i II b  przystąpili do realizacji programu "Bezpieczne życie". Jest to program oparty na doświadczeniach Szwedzkiej Ligi Obrony Cywilnej, uczy dzieci bezpiecznych zachowań, umiejętności przetrwa­nia oraz zapobiegania nieszczęśliwym wypadkom w domu, w szkole i na wakacjach.

Więcej na temat programu na stronie: www.katowice.kwpsp.gov.pl


Rok szkolny 2013 - 2014

„Zachowaj równowagę. Szkoła/przedszkole przyjazna żywieniu i aktywności fizycznej"

 

1. Działania szkoły dotyczące kształtowania nawyków zdrowego odżywiania.

2. Rozpowszechnianie wiedzy na temat znaczenia aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania wśród uczniów i rodziców.

3. Sport to zdrowie.

W tym roku szkolnym nasza szkoła przystąpiła do realizacji programu "Zachowaj równowagę. Szkoła/przedszkole przyjazna żywieniu i aktywności fizycznej" w ramach projektu „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej" współfinansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

Podstawowym celem projektu jest promocja zdrowego stylu życia, w tym zapobieganie nadwadze i otyłości, oraz innym przewlekłym chorobom niezakaźnym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej.

 prawdziwe zycie








Przykładowe zadania realizowane przez szkołę w ramach projektu:

 - Organizacja wspólnych II śniadań na terenie szkoły, zapewnienie odpowiednio długiej przerwy śniadaniowej, zapewnienie obiadów szkolnych zgodnych z zaleceniami,
- Zmiana asortymentu w sklepikach szkolnych i graniczenie wpływu reklamy żywności i napojów na terenie szkoły,
- Umieszczanie na terenie szkoły plakatów promujących zdrowe żywienie,
- Organizacja wystawy prac uczniów promującej zdrowe żywienie,
- Edukacja w zakresie znaczenia aktywności fizycznej i racjonalnego odżywiania,
- Motywowanie uczniów do podejmowania samodzielnej aktywności ruchowej w czasie wolnym,
- Organizowanie na terenie szkoły programów edukacyjnych oraz imprez upowszechniających zdrowy styl życia.

.

 

 

INSTYTUCJA
REALIZUJĄCA

PARTNERZY INSTYTUCJA
WSPÓŁFINANSUJĄCA
instytut zywienia zachowaj rownowage 1zachowaj rownowage 2zachowaj rownowage 3 zachowaj rownowage 4

 

www.zachowajrownowage.pl

Pascal Brodnicki - żyj aktywnie



Koordynator projektu: Dorota Kita


 

e-tuturing w wiejskiej szkole

 

W listopadzie kilku nauczycieli SP im. G. Morcinka w Poczesnej uczestniczyło w Projekcie „e-Tutoring w wiejskiej szkole” organizowanym przez RODN „WOM” w Częstochowie. Głównym celem Projektu było zwiększenie umiejętności posługiwania się narzędziami TIK (technologia informacyjno- komunikacyjna) przez nauczycieli. Pani Kamila Wypych- wychowawca świetlicy i logopeda w naszej szkole otrzymała jedną z dziewięciu nagród za najlepszą pracę zrealizowaną w ramach zadania zaliczeniowego czyli kurs e-learningowy utworzony na platformie Moodle. Jedną z części składowych kursu pt. „Mówię poprawnie- profilaktyka logopedyczna” był film edukacyjny „Logopedia na wesoło”.
Zachęcamy do obejrzenia:

 


 
Copyright © 2017 Szkoła Podstawowa im. Gustawa Morcinka w Poczesnej. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem dostępnym na licencji GNU GPL. Joomla templates
Joomla templates, business web hosting.
Dzisiaj jest Czwartek. 29 czerwca 2017. Imieniny obchodzą Benedykta, Benita, Dalebor, Paweł, Piotr.
losowe_zdjecie_3.jpg

Z zeszytu ucznia

Stwierdził nieprzygotowanie do geografii z powodu śmierci babci, z która to babcia jechałam dziś rano tramwajem

Kto jest Online?

Naszą witrynę przegląda teraz 32 gości