Zajęcia pozalekcyjne
Logopeda |
Godziny pracy logopedy: Poniediałek 11.55 - 12.40 - mgr Martyna Kaniewska Wtorek: 11.55 - 12.40 - mgr Martyna Kaniewska Środa: 11.55 – 12.40 - mgr Joanna Koniecka Pracownia logopedyczna – sala 109A Motto pracy logopedycznej: „Mowa jest zwierciadłem duszy człowieka i trzeba o nią dbać” Leon Kaczmarek
Cel pracy logopedy: Codziennie wypowiadamy wiele słów nie zastanawiając się nad tym, że tworzenie wypowiedzi słownej jest bardzo skomplikowanym procesem, który mogą zaburzyć różne czynniki. Niezwykle ważne dla właściwego funkcjonowania człowieka jest rozpoznanie powodów owych zaburzeń, a następnie usuwanie ich skutków. Taki cel przyświeca pracy logopedy w naszej szkole. Zadania logopedy szkolnego:
Nasza Szkoła współpracuje Regulamin zajęć logopedycznych: 1. Zajęcia logopedyczne odbywają się raz w tygodniu w grupach do 4 osób. Regulamin pracowni logopedycznej: 1. Punktualnie przybywaj do pracowni na zajęcia!
Ćwicz razem z Kasią!
Rodzicu!
Czy wiesz jak mówi Twoje dziecko? Jakie jest znaczenie mowy w życiu dziecka? Mowa odgrywa ważną rolę w kontaktach z ludźmi. Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na kształtowanie się jego osobowości. Dzięki rozumieniu mowy dziecko poznaje otaczający świat, dzięki umiejętności mówienia jest w stanie wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia. Każde dziecko chciałoby mówić poprawnie, ponieważ dzieci z wadami wymowy są często narażone na szereg problemów. Skarżą się, że koledzy i koleżanki śmieją się z nich, niekiedy nie chcą się z nimi bawić, czasami przedrzeźniają. Dzieci czują się gorsze od swoich rówieśników, są mniej pewne, zdarza się, iż nie chcą brać udziału w niektórych zabawach. Dzieci źle mówiące, mimo, że mają dobrą pamięć i szybko się uczą, nie są wybierane do recytacji wierszy i nie mają możliwości osiągnięcia takiego sukcesu jak rówieśnicy. Ponadto niechęć do wypowiadania się na poszczególnych lekcjach sprawia, że obszar niepowodzeń jest coraz większy. Wszystko to wpływa na stan emocjonalny dziecka, może obniżać samoocenę, może być przyczyną pogorszenia zachowania. Wiele wad wymowy wpływa na powstawanie trudności w czytaniu i pisaniu. Niekiedy dziecko popełnia dużo błędów, ponieważ tak jak mówi, tak pisze. Nie wiadomo, czy w przyszłości, występująca u dziecka wada wymowy nie będzie stanowiła przeszkody w wyborze wymarzonego zawodu. Dlaczego niektóre dzieci nie mówią poprawnie? Przyczyną wielu wad wymowy jest wadliwe funkcjonowanie aparatu mownego, np.: nieprawidłowe oddychanie, trudności z wydobywaniem głosu, mała sprawność ruchowa narządów artykulacyjnych, zwłaszcza języka i warg, zaburzony słuch fonemowy (zdolność rozpoznawania i różnicowania dźwięków mowy) i słuch fonetyczny (zdolność odróżniania głosek, tempa, akcentu i intonacji wypowiedzi) oraz nieprawidłowy wzór do naśladowania w domu, np.: wady wymowy rodziców i opiekunów, naleciałości gwarowe. Jakie są najczęściej spotykane u dzieci wady wymowy? Do najczęściej występujących wad wymowy należą: sygmatyzm, czyli tzw. seplenienie, które polega na wadliwej realizacji głosek szumiących [sz, ż, cz, dż], syczących [s, z, c, dz] i ciszących [s, ź, ć, dź], najliczniejszą grupę stanowią dzieci z seplenieniem międzyzębowym (dziecko wymawia głoski z językiem wysuniętym między zęby), kolejną wadą wymowy jest rotacyzm, czyli tzw. reranie, które charakteryzuje się niewłaściwym wymawianiem głoski [r], głoska ta może być wymawiana jako [j, l, rl] lub opuszczana. Zdecydowanie rzadziej występują: mowa bezdźwięczna, czyli nieprawidłowa wymowa głosek dźwięcznych tzn. bez drgania wiązadeł głosowych (np. słowo woda wymawiane jako fota); niepoprawna wymowa głosek [k] i [g], czyli kappacyzm i gammacyzm oraz dyslalia całkowita (wieloraka), kiedy wszystkie lub prawie wszystkie głoski są zniekształcone, lub nieprawidłowo realizowane. Kim jest logopeda? Logopeda zajmuje się kształtowaniem mowy. Prowadzi profilaktykę logopedyczną, czyli zapobiega powstawaniu wad wymowy oraz terapię logopedyczną, mającą na celu usunięcie istniejących wad wymowy. Jak przebiega terapia logopedyczna? Należy sobie zdawać sprawę, iż zlikwidowanie wady wymowy u dzieci nie następuje podczas jednego spotkania z logopedą. Najczęściej terapia trwa kilka lub kilkanaście miesięcy, a może trwać nawet kilka lat (jeśli u dziecka występuje wiele wad wymowy). Bardzo dobrze byłoby, gdyby zajęcia odbywały się jeden raz w tygodniu. Konieczna jest dobra współpraca logopedy z rodzicami. O skuteczności terapii logopedycznej decyduje systematyczność uczęszczania na zajęcia, kontynuacja pracy w domu tzn. ćwiczenie tego, co polecił logopeda. Praca w domu polega najczęściej na ćwiczeniu narządów artykulacyjnych, zwłaszcza języka i warg oraz na utrwalaniu wymowy poszczególnych głosek w sylabach, wyrazach i zdaniach. Czy zdajesz sobie sprawę z wagi problemu? Jeśli Twoje dziecko mówi niepoprawnie, to nie jest to tylko problem z mówieniem, ale i z uczeniem się. Zaburzona mowa jest też przyczyną wielu niepowodzeń szkolnych (np.: trudności w czytaniu i pisaniu, zakłócone kontakty z rówieśnikami). Dziecko z wadą wymowy ma zwykle mnóstwo kompleksów i lęków. Tylko Ty, współpracując z logopedą możesz mu pomóc. Jeśli dziecko nieprawidłowo mówi, czyli: zamienia głoski; opuszcza głoski na początku i końcu wyrazu; zmienia znaczenie wyrazu; mowa dziecka jest cicha, niewyraźna lub zbyt szybka; występują u dziecka wady narządów artykulacyjnych (zbyt krótkie wędzidełko, za duży język, wady zgryzu, nieprawidłowe uzębienie, rozszczepy podniebienia); gdy dziecko nie słyszy, wówczas nie należy lekceważyć tych zjawisk, tylko możliwie szybko zgłosić się do logopedy!!! Wady zgryzu utrwalają wady wymowy, dlatego zgłoś się z dzieckiem do ortodonty, aby skorygował zgryz poprzez odpowiednio dobrany aparat. PAMIĘTAJ, iż: Większość zaburzeń mowy można zlikwidować, bądź złagodzić, jeśli terapia rozpocznie się najlepiej we wczesnym wieku przedszkolnym. Wszelkie zabawy usprawniające język i mięśnie twarzy ułatwią twemu dziecku prawidłowy rozwój wymowy. Opracowanie: logopeda szkolny Kamila Wypych Rady dla rodziców dzieci z wadą wymowy i nie tylko !!! 1. Nie wymagajmy od dzieci „dorosłej mowy”, ale też nie przedłużajmy okresu seplenienia fizjologicznego poprzez „spieszczanie”, podczas zwracania się do dziecka. Dbajmy o naszą wymowę, dziecko uczy się od nas, mówmy do niego powoli i wyraźnie.
Opracowanie: logopeda szkolny Kamila Wypych |
Gimnazjalista
Rekrutacja 2018/2019
Obowiązek szkolny
Bądź bezpieczny
Dzisiaj jest
Piątek.
20 kwietnia 2018.
Imieniny obchodzą
Agnieszka, Amalia,
Czesław, Czech,
Czechasz, Czechoń,
Florencjusz,
Florenty, Nawoj,
Sulpicjusz, Szymon,
Teodor.
|

Z zeszytu ucznia
Kto jest Online?
Naszą witrynę przegląda teraz 15 gości
na lata szkolne2010-2011, 2011-2012, 2012-2013
Szkoła zaangażowana społecznie
Certyfikat Amnesty International
projekt "Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi"
"Wybieram wodę" -
program edukacyjny dla szkół podstawowych